Recensionens detaljer

(Updated: april 02, 2015)
Poäng 
 
91
Näsa 
 
23
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
For the English verision, press "Kommentarer" below.

Clynelish är ett destillat som ligger mig varmt om hjärtat med dess fruktiga, vaxiga, lätt söta och jordiga ton. Får nog säga att det är mestadels bourbon fats lagringar som jag går igång på, men givetvis finns det en hel del sherry diton som är riktigt bra. Just 1997 är ett känt Clynelish år och här hittar man många bra utgåvor. En riktig favorit är Svenska Eldvattnets bourbon lagrade 97:a som jag bara önskar att jag hade lådvis utav, med dessa herrar här även släppt en sherry lagrad 1996:a som är riktigt trevlig den med.

Denna gång fortsätter jag min resa genom Liquid Arts utgåvor och detta är deras senaste släpp. Dessa herrar har tidigare bevisat vilka kompetenta doft och smaksinnen som de besitter, och så även denna gång. Och jag säger det igen....go 1997 Clynelish..
Doft
Det första som slår mig är den krämiga nyansen som blommar upp ur glaset.
Riktigt fet i sin framtoning. Vi ger den lite mer tid och nu växer de "gräsiga" inslagen vilket bryter upp hinnan och släpper fram mamma diskant i form av lite frisk mentol tillsammans med örter av olika slag.
Bakomliggande frukt av citron, ananas…nätt äpple och vaniljkryddig ek.
Efter ännu lite tid blommar även en nätt doft av lakrisal tillsammans med en mineralisk touch. En komplex doft med bra nivå på krämighet, frukt sötma och pepprighet.
Smak
Fortsatt söt med fyllig palett, men mer kryddig av ek i munhålan
tillsammans med citronskal, grape och sälta.
Mer örtig av eukalyptus tillsammans med mandel.
En uppkäftig smak men samtidigt omfamnande då den lägger en smekning av
honung som ett plåster på din tunga.
Fortsatt lätt mineralisk.
Avslut
Fyllig och lång eftersmak med citrus, sälta, exotiska frukter, lätt mentol, ek, vanilj….komplext och härligt bra. Klingar ut i en krämig nyans av vanilj,
honung, ek och citronskal och lätt sälta.
Beskrivning / Sammanfattning
Härligt med den feta nyansen som likt bomull ligger och sveper om
de friska exotiska och örtiga inslagen.
Smaken släppte locket och gav dig en örfil samtidigt som den
baddade dig med vadd med andra handen.
Clynelish från 1997 brukar sällan svika och detta är ännu ett bevis på detta.

Tyvärr slutsåld och kostade 95 Euro.

Deras utgåvor beställs direkt från dras hemsida: liquidart.be
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
Rolle Skrivet av Rolle
mars 27, 2015
Senast uppdaterad:
april 02, 2015
Introduction:
First of all I just have to say that Clynelish is a favorite distillery of mine and it´s the fruity, waxy slightly sweet and earthy character that trigs me.
For me, it´s mostly the bourbon matured ones that I use to like the most, but of course there is many sherry matured ones that are really good out there.
A real favorite among the 1997 Clynelish are the Swedish independent bottler Svenska Eldvatten (Swedish Firewater, directly translated) and that is a bourbon matured expression that I wished I had a couple of cases of.
These gentlemen have also released a sherry matured Clynelish from 1996 that are just superb as well.
This time I continue my journey through the Liquid Arts editions and this is their latest release. These gentlemen have previously shown us their skills in finding great expressions, and so again this time.
And I'll say it again .... Go 1997 Clynelish ..go Liquid Art.

Nose:
The first thing that hits me is that creamy texture that blooms out from the glass.
It´s rather fat I would say. Give it some time, and the grassy notes come thru which breaks up
and together with some fresh menthol and different kinds of herbs, it gives it a good balance between freshness and the fatty texture.
In the background some lemon, pineapple and a hint of apple along with vanilla and nice spicy oak.
After a while there´s also a hint of licorice coming thru along with a touch of minerals.
A complex nose with a good balance between it all.
P: 23

Mouth:
Full-bodied and with a sweet entrance. But now more spicy of oak together with lemon peel, grape and saltiness.
The fresh eucalyptus are stepping up a bit and also a hint of almond. It´s pretty sharp but at the same time it embraces you with
sweet honey on your tongue. It´s like jumping into ice cold water and then directly going into a nice warm sauna……sort of!
Stills some mineral touch into it.
P: 23

Finish:
Long and full-bodied with lemon, exotic fruits, salty, light touch of menthol, oak and vanilla….complex and nice.
Ends in a creamy texture of vanilla, honey, oak, lemon peel and a hint of salt in the end.
P: 22

Conclusion:
I just loved that creamy texture that just embraces the fresher influences of exotic fruits and the herbal elements.
The taste gave you a wakeup call with the sharper style, but was backed up with the sweetness of the honey…slap and forget in a good way ;)
As I said in the introduction, these Clynelish 1997 usually doesn´t use to disappoint, and neither did this one.
Now the bad news….sold out and the price was 95 Euros
P: 23

Total score: 91

Available through their website: liquidart.be
(Sold out)
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se