Recensionens detaljer

 
Caol Ila 12
Whisky
Poäng 
 
88

Whisky

Tastenote titel
En favorit som alltid finns i hyllan.
Beskrivning / Sammanfattning
Vi på tastenote tycker att det finns wirrar som man alltid bör ha stående i sin hylla och Caol ila 12 är en sådan. Den har alltid varit bra genom åren och vi tänkte att det kanske vore på tiden att också skriva några korta rader om den.

Doft: sotig, söt vanilj med citrus och mörk choklad och en något återhållsam torvrök, doften påminner mer om att elda grönt gräs. Där finns en viss sötaktig rök och en viss mängd peppar.

Smak: Sötman startar men utan att göra whiskyn sliskig, Sedan kommer torvröken mer fram även om det inte alls är tal om någon peat monster så blir det ganska intensivt blandat med peppar.

Avslutet är i det närmaste perfekt. precis så mycket av sötma, rök och peppar som jag vill ha. Det fina med Caol ila 12 är att man lyckas finta bort eken ganska väl och renodla de söta lätt torvrökta smakerna.

Sammanfattning: jag gillar Caol ila så är det bara. 12 åringen har alltid legat varmt om mitt hjärta och det är en av de första favoriterna jag hade när jag började intressera mig för whisky för snart 20 år sedan. Gillar du trovrökt whisky ska du inte tveka över att införskaffa denna.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se