Recensionens detaljer

 
Box The Explorer
Whisky
Poäng 
 
87

Whisky

Tastenote titel
Det har tagit sin tid att smälta alla upplevelser från när Jag, Putte och Roland var i Ådalen och fick upplevelser för livet när vi besökte Box destilleri i Ådalen. Nu när man har plockat upp sin käke från marken och har återhämtat sig från all information man har snappat upp så är det dags för att sätta det tredje släppet - The Explorer på prov. Ett mycket stort tack till Hasse, Roger och Cecilia för denna spännande resa! Då dyker vi ner med näsan först i glaset!
Beskrivning / Sammanfattning
Doft: En tydlig doft av sockrat smör, påminner faktiskt en hel del om smörkrämen i drömtårta..! Det som skiljer sig mest i doft från själva bakelsen skulle vara att det finns en väldold beska i bakgrunden, lite som brännt socker. Är det nyeken som gör sin röst hörd här, måntro? Röken som ändå skall vara påtaglig i blandningen tycker jag inte är så framstående utan får inte så mycket av en syl i vädret för de kraftfulla dofterna som den nya eken bidrar med. Här finns även en angenäm blommighet och en aningen spritig parfymton som retar näsan.
En rolig egenskap med denna whisky är att jag upplever doften helt annorlunda efter man tagit sin första sipp och går tillbaka till att gräva ner näsan i glaset - helt plötsligt är röken med nyeken och samspelar på en balanserad nivå. Intressant!

Smak: HÄR däremot så har röken knött sig fram. Omedelbart så kommer bilder i huvudet på fuktig drivved som nyligen lagts på en brasa - och kryddig är den dessutom! Det sprakar och fräser härligt som svartpeppar på tungan och är minst sagt levande i munnen! Men jag hittar även en slags exotisk krydda i denna blandning, är det spiskummin kanske? Det känns verkligen som att det sker någon slags kemisk reaktion i munnen, för här slåss de olika smakerna mot varandra. Utan tvekan en komplex utmaning för smaklökarna.

Eftersmak: Likt ett glödande kol så bränner resterna av whiskyn en kort stund i munnen samtidigt som en mild, smått bitter savighet tillsammans med läder träder fram.

Helhetsintryck: Jag måste verkligen slå ett slag för både valet och blandningen av fat som herr Melander stått för. Om jag tror rätt så bidrar nyekens kraftiga influenser till en väldigt mogen smak- och doftprofil. Av de buteljer jag smakat på med endast "färsk" ek så tar det över och blir tjockt, strävt och får en enformig smak av sirap. Men med endast 10% i mixen så bildas det harmoni och en härlig komplexitet. Om jag jämför med tidigare släpp från Box så känns denna verkligen redo och har fått mogna tillräckligt länge. Mycket snyggt komponerat, Box!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se