Recensionens detaljer

Poäng 
 
85
Näsa 
 
21
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Legendariska Islay destilleriet Laphroaig firar i år 200-års jubileum med pompa och ståt. Man kommer under 2015 att släppa flera begränsade utgåvor där denna 15-åring är den första.

Det är mer än fem år sedan man slutade att tillverka den mycket omtyckta 15-åringen som då ersattes av en 18-årig utgåva. Den 5 Juni i år släpptes dock 1200 flaskor igen på Systembolaget (72 000 worldwide) som en engångsrelease till alla Laffeälskares stora glädje. Innan dess - i mars närmare bestämt, släppte faktiskt Laphroaig 2500 flaskor av 15-åringen i sin nätbutik exklusivt för medlemmarna i Friends of Laphroaig. Dom sålde slut på en timme och servern gav upp och brakade ihop.

Laphroaig 15 Years Old 200th Anniversary har lagrats på fd bourbonfat, buteljerats vid 43% alkoholstyrka och verkar även vara lätt kylfiltrerad och färgad. Dessa uppgifter har jag fått vid googling. Om jag har fel vad det gäller kylfiltrering och färgning, får ni gärna meddela mig det. Så hur doftar och smakar den då?
Doft
Trots att den är buteljerad vid 43% föredrar jag ändå att avnjuta den med två små droppar vatten, då både dofter och smaker öppnas upp.
En lätt och fin sötma inleder. Vidare hittar jag vanilj, citrus, banan, grapefrukt och äpple. Visst ingår även havssältan och torven, men dom är inte så framträdande här jämfört med tex 10 YO CS. Detsamma gäller för Laffes typiska doft av plåster, som här finns längre bak i doftpaletten och är mer diskret. Det här är fruktigt sötare och lättare än vad jag är van vid från Laphroaig.
Smak
Litet mjuka och smått söta smaker av päron, äpple och mango. Jag hittar även tobak, torvsälta och lakrits. Efter ett tag kommer kryddpåsen och peppartonerna åkande tillsammans med tjäran. Det här gillar jag! Det är både lättdrucket och komplext, trots ev kylfiltrering och färgning.
Avslut
Torvrökigt med goda ektoner, havssälta inklusive kryddor, sötma som av honung och pepprighet. Det är ett ganska lugnt men fint avslut som är medellångt. Tobaken stannar dock kvar extra länge tillsammans med ett trevligt sotigt inslag och goda ektoner.
Beskrivning / Sammanfattning
Nej 15 Years Old 200th Anniversary är inte lika utsvävande och härligt uppkäftig i munnen som 10 Year Old CS är. Den har inte heller samma tyngd som 18-åringen har. Här bjuds vi på en fruktigt sötare och lättare utgåva, som enligt undertecknad sladdar in snyggt mellan 10 YO CS och 18 YO. Den är fint balanserad i både dofter och smaker och passar mig som gillar sherrylagrat alldeles utmärkt. Visst ingår Laphroaigs typiska dofter/smaker av havssalt torvrök och plåster, men dom är inte alls så framträdande i denna jubileumsutgåva.

Jag gillar 15 Years Old 200th Anniversary en hel del och rekommenderar den gärna. Lite trist dock att den buteljerats vid 43% och verkar vara både lätt kylfiltrerad och färgad. Vågar man hoppas på en framtida CS-utgåva? Chansen är stor att den skulle bli en riktig dräpare!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
Rolle Skrivet av Rolle
juli 01, 2015
Tänkte sätta mig med denna inom kort och som tur är, har jag kvar lite av den första 15yo också vilket skall bli kul att jämföra emellan.
Den gamla 15yo var ju också en "sävlig" historia vilket gillades av många och mindre av andra men jag tyckte att den besatt många bra egenskaper i ett harmoniskt mått men som du även skriver hade det inte gjort något om de anammande de påpekanden som varit från allmänheten och skrämt upp den till 46-48%.

Bra recension as usual :)
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se