Recensionens detaljer

 
Paul John Edited
Whisky
Poäng 
 
86
Näsa 
 
21
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
En av de whiskies som ingår i Paul Johns standarduppsättning.
Doft
Det första jag lägger märke till är att den har en lite halvsvag doft i allmänhet - det är nästan så att man kan stoppa in hela näsan i glaset för att förstärka dofterna. Det jag hittar är ju dock ganska trevligt - äpplen (både gröna och syrliga, men också sötman från ugnsbakade, röda äpplen) fruktnappar, vaniljfudge.. Även en liten hint av kakaopulver finns här. Märker också av en väldigt lätt, flyktig rökighet i en stil som påminner om rostat bröd, inte så värst tydligt då de initiala fruktdofterna tar överhanden.
Smak
Hallå där! Här har vi lite torvinfluenser ja! Då är det inte skogsbrand vi snackar, utan det är mer åt det lugnare, jordiga hållet. Mycket påtagligare än i doften, men det råder fortfarande en härlig balans som ger plats åt frukttonerna som hänger med in i mixen. Här har vi passionsfrukt, röda äpplen och rabarber. I basen finns en söt och fyllig maltbas som påminner om både det rostade brödet, men också havrefras.
Avslut
Här tränger sig röken fram ytterligare men är fortfarande snäll och balanserad. Sötman håller sig kvar än.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag har testat denna för några år sedan och då var jag inte alls imponerad av den. Men nu måste jag ändå säga att det är en trevlig upplevelse som är värd att uppleva flera gånger. Och trevligare upplevelser erbjuds från samma destilleri - får du tillfället att prova deras single cask-släpp så tveka inte! Rekommenderas starkt!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se