Recensionens detaljer

Poäng 
 
85
Näsa 
 
20
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Det lilla gårdsdestilleriet Kilchoman på whiskyön Islay i Skottland tillhör mina favoriter. Man har sedan starten 2005 släppt flera riktigt bra buteljeringar och jag har tidigare skrivit om Machir Bay, Saligo Bay och 2015-års Loch Gorm.

2014 släpptes en "Single Cask PX Finish" exklusivt för Viking Line och för en tid sedan kom jag över samples av denna intressanta utgåva. PX Finish har först lagrats på fd bourbon fat och sedan slutlagrats i Pedro Ximénez sherry fat. Vi pratar om en femårig single cask whisky som vare sig är kylfiltrerad eller färgad. Fatet gav 264 flaskor som buteljerades vid 55.5%.
Doft
Fina sötrökiga dofter når min näsa. Vi pratar bl.a om havssalt torvrök, läder, vanilj, honung och söt sherry. Det är fint balanserat och väldoftande, om än något diskret.
Smak
Kilchomans kraftfulla destillat känns igen direkt och jag nickar gillande. Kryddiga toner tar plats i munnen, peppar visar upp sig tillsammans med grillat kött, torvrök och havssälta. Fruktsötman är väl integrerad och passar fint ihop med resten av smakerna. Ett par droppar vatten och minst 30 minuter i glaset öppnar upp och smaker av vanilj, honung men även brasved tittar fram.
Avslut
Ett kryddigt och rejält pepprigt avslut som gillas. Fruktsötma, grillat kött, brasved och havssalt torvrök ger en värmande upplevelse. Även toner av vanilj och honung ingår.
Beskrivning / Sammanfattning
Kilchoman tillhör mina favoriter bland destillerier och denna fina utgåva infriar utan tvekan dom förväntningar jag hade på den. Vi bjuds på en kraftfull och välbalanserad whisky som är riktigt god. Den är ungdomlig, men har samtidigt djup och pondus. PX finishen är klart lyckad och tillför en fint avstämd fruktsötma till den redan goda doft och smakpaletten.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
Magnus Hillman Skrivet av Magnus Hillman
oktober 14, 2015
Fina notes Stefan! Har testat några PX-fat från Kilchoman och varit mycket positivt överraskad. Annars är jag nog mer för bourbonfat just när det gäller Kilchoman. I vilket fall, mycket kul att se dina intryck.
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se