Recensionens detaljer

 
Mackmyra Special 07
Whisky
Poäng 
 
80
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
20
Balans 
 
17

Whisky

Tastenote titel
Mackmyra Special 07 - Framtidstro.

Köpte en flaska för ett antal år sedan i Puttgardens Bordershop. Den finns fortfarande (i skrivande stund) kvar i flera tyska och belgiska butiker enligt whiskybase.com. Jag har druckit några riktigt bra mackmyra men Specialserien har det funnits en del att önska.
Doft
Fruktig i doften där jag framförallt känner igen hårda päron. Här finns också något som påminner om syrligt godis, sura godisflaskor turkos/rosa som känns sådär konstigt på tungan. Bitter ek blandas med någon aromatisk örtkryddad maträtt. Men här finns också maltsötma.
Smak
Den anländer syrligt och bittert men går snabbt över till sötma när whiskyn utvecklas i munnen under några sekunder. Honung och ek och ung rå kornsprit. En mjuk rökighet finns i bakgrunden, långt borta, snarare grillrök från andra sidan kvarteret än torvrök och den fortsätter rakt in i finishen.
Avslut
Avslutet är något salt med mjuka träkryddor och den dolda röken som man verkligen får leta efter nu. De råa och kantiga kornspriten dödar ganska mycket av en annars elegant whisky. Peppar kommer fram trots allt och följs av lite beskt Earl Grey innan råspriten återigen tar överhanden.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag öppnade flaskan för några månader sedan och har hunnit mer än halvvägs igenom den. Den behagliga maltsötman tillsammans med en viss kaxighet ger en intressant karaktär men jag önskar att den fått ligga några år till. Den känns lite för rå och saknar viss balans för att vara riktigt bra men visst tror jag på framtiden när jag dricker den. Har väl också druckit alldeles för mycket riktigt bra whisky på sistone för att vara ärlig och då är det svårt för unga uppstickare att konkurrera om en topp-position. Men för under 50€ om ni har vägarna förbi Tyskland eller Belgien är det en flaska värd att testa.

Poängintervall 78-82.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se