Recensionens detaljer

Poäng 
 
87
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
För en tid sedan fick jag ett blindprov av min whiskykollega Magnus Hillman på Tastenote, som visade sig vara en sherrylagrad Glen Garioch. Nej jag lyckades tyvärr inte att få fram att det var en Geerie. Det kan bero på att jag inte är speciellt bra på blindprover, men även på att jag inte har testat många Glen Garioch. Om jag inte minns fel så har jag bara smakat höglandsdestilleriets ädla malt vid ett tidigare tillfälle och då var det whiskyjournalisten Henrik Aflodals 21-åriga höjdarbuteljering "Aflodal World Champ Geerie".

Denna officiella buteljering tillhör small batch segmentet och gav enl uppgifter 6000 flaskor. Malten tillbringade alla 14 åren i ett fd. Olorosofat och buteljerades 2013 vid 56,3% alkoholstyrka. Whiskyn har inte kylfiltrerats eller färgats med sockerkulör.
Doft
Doftpaletten drar åt det varma, söta och lite dova hållet med ett speciellt inslag av gummi, som påminner mig om det som ingår i Ron Millonario XO - en mörk rom som tillhör mina favoriter. Vidare hittar min näsa gräddkola, russin, fikon, plommon och karamell. Naturligtvis ingår även en riktigt mumsig sherrydoft - fattas bara annat efter 14 år i en sherrytunna! Jag hittar också apelsin, choklad, ljunghonung och diskreta kryddor som tex. kanel och ingefära.
Smak
Dofterna kommer igen i smakerna, men betydligt kraftfullare. Den något diskreta kryddpåsen blommar ut i smakerna och en redig dos peppar värmer på tungan. Gillas! En fin oljighet bereder ut sig i munnen och med den kommer sherrysötman och frukterna. Även muskot, gräddkola, farinsocker, ljunghonung och den speciella smaken av gummi tar plats.
Avslut
Ett värmande och uttorkande avslut, där pepprigheten är ganska så intensiv. Malt, ek, apelsin, lakrits, gummi och sherrysötma ingår också i detta kryddiga och ganska långa avslut, där ekkryddigheten dröjer sig kvar extra länge och ger ett nästan rökigt inslag.
Beskrivning / Sammanfattning
Vilken whisky! Glen Garioch Vintage 1999 Sherry Matured batch 30, verkar dela upp singelmaltälskarna i två läger. Det ena verkar tycka att denna Geerie är god, men inte så mycket mer. Det andra lägret är smått lyriska och talar om komplexitet och en åktur som heter duga. Jag sällar mig till läger nummer två och instämmer i hyllningskören. En sherrydopad singelmalt som bjuder på både djup, fyllighet och kryddstark fruktsötma, är "right up my alley" och får mig på bästa humör. Vintage 1999 batch 30, finns fortfarande att köpa i vissa nätbutiker som tex. Master of Malt och dessutom för under tusenlappen. Skynda fynda!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se