Recensionens detaljer

 
Box 2nd Step 01
Whisky
Poäng 
 
87
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Nu tar Box nästa kliv. Deras nya utgåva visar upp en ny generation med en större mogenhet. 98% av faten är färska ex-bourbonfat av storleken quarter cask (140 L) och de resterande 2% består av ett fat av ny amerikansk ek.
Doft
"Åhå!" tänker jag. Det är väldigt mycket som händer här redan från början. Generellt så är det mycket syrliga toner men samtidigt en generös sötma. Vi har grape, fänkål, gips, werthers original och mosad banan.. Det är väldigt intressant att dofta på denna länge, för efter ett tag glömmer man nästan av att röken finns och det som är kvar är bara en frisk fruktkompott, bubblegum, rambutan, bivax och honung.. Kul!

Rekommenderar starkt att denna ska luftas länge, då komplexiteten stiger i höjden efter ca en timme!
Smak
Först kan man nästan tro att detta är från Islay, när det bjuds på massvis med aska, tjärpastiller och kol.. Även en besk form av salmiak och bränd toast. Däremot när man blandar runt den i munnen och låter salivet blanda in sig, får man helt plötsligt en annan dram! Salmiaken blir istället fylligt sötlakrits med salvia. Inlagda päron, ananas och fruktcocktail. Mycket friskt och sött!
Avslut
Citrus (inte citroner alltså, utan halstablettsmak, typ vicks) och aska.. Det finns även en svag ekighet och en torvig smak jag inte riktigt kan pricka in.. Den är svagt, svagt jordig men har samtidigt mycket maltiga toner i sig.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag antar att dom där små faten har gjort sitt i denna härliga whisky. Om jag hade testat denna under en blindprovning skulle jag förmodligen inte kunnat lista ut att denna är så pass ung som den är! Detta är ett nytt kapitel för Box och det märks, inte bara på förpackningen om ni förstår vad jag menar. Om du gillar din whisky rökig, men inte något som endast handlar om röken - titta hit!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se