Recensionens detaljer

Poäng 
 
89
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Benromach som ägs av oberoende buteljeraren Gordon & MacPhail, sägs vara Speysides minsta destilleri där endast två personer sköter produktionen. Trots det har man släppt flera mycket intressanta buteljeringar. 2014 utsåg whiskykännaren Ralfy, Benromach 10 year old till årets whisky på sin youtubesida "Ralfystuff". Nu släpper man en tioåring buteljerad på det gamla Brittiska måttet 100° Proof - vilket motsvarar 57% alkoholstyrka, som vare sig är kylfiltrerad eller färgad med sockerkulör. 80 procent lagras först på fd bourbonfat, 20 procent på fd sherryfat och efter det ett års slutlagring på fd Oloroso sherryfat.
Doft
En härligt komplex och mjuk doftpalett innehållande vanlj, mörk choklad, malt, kanel, ek, farinsocker och läder. Även fint integrerade och diskreta toner av torvrök och tobak ingår. Allt känns mycket väl balanserat och välgjort!
Smak
Kaftfullt men ändå med stor finess tar en fin sötma som av en fruktkaka och kryddighet munnen i besittning. Jag känner även lakrits - både söt och salt, sherry, läder, en litet jordig ton, torvrök och peppar. Sedan finns där en smak av trä som påminner mig om den i Yamazaki 18 year old. Min whiskybroder Magnus Hillman skrev cederträ och det har han nog alldeles rätt i. En liten droppe vatten passar bra och lockar fram fler goda smaker.
Avslut
En långt, torrt och värmande avslut med ektoner, sherry och fruktkaka. Dom välsmakande tobak och peppartonerna dröjer sig kvar extra länge på tungan.
Beskrivning / Sammanfattning
Benromach har fått till något väldigt speciellt med denna 10 year old 100° Proof och jag är smått chockad över resultatet. Att en tioåring kan vara så komplett i både dofter och smaker imponerar mycket på mig. Jag har tidigare skrivit att dom godaste 10 - åringarna jag smakat är Bowmore Tempest och Laphroaig CS, men här kommer Speysides minsta destilleri med sin senaste skapelse och tar en självklar plats brevid dessa två. Imponerande är bara förnamnet! Benromach 10 year old 100° Proof kostar 899 kr på Systembolaget och beställningsnumret är 85019.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
Ordna 
 
Putte Skrivet av Putte
mars 11, 2015
Grym tastenote Stefan. Har funderat på denna ett tag och nu måste jag se till att få tag på ett sample.
Din note är verkligen spot on på det som jag gillar och jag blir nästan lite besviken på mig själv för att jag låtit denna passera obemärkt. Men nu fick jag eldat på lite så då jäklars ska här jagas sample :-)
Som svar på tidigare kommentar

Stefan PN Skrivet av Stefan PN
mars 11, 2015
Stort tack Putte, vad kul att du gillar mina smaknoter!
Ja jag kom själv över ett 2x3 cl sample av denna goding, hoppas att du också gör det.
2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se