Recensionens detaljer

 
Cragganmore 17
Whisky
Poäng 
 
83
Näsa 
 
21
Smak 
 
20
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Vel, Cragganmore er et destilleri som jeg ikke helt har funnet ut av. Det er faktisk kun én whisky derfra som jeg har virkelig har likt, og det var 21-åringen.

Jeg deltok på en whiskysmaking hos TasteNote :-) i februar 2015. Der fikk jeg anledning til å smake Cragganmore 17 YO som er Diageos Special release fra 2006. Jeg smakte fra flaske 601 av totalt 5970.
Doft
Umiddelbart en frisk duft av sitrus. Deretter ble den litt varmere med fersk lakris. Litt støvete, altså litt eik. Men så kom noe som jeg mener å huske at jeg har kjent på andre Cragganmore, også…dessverre. Det er nemlig blomster, litt parfymeaktig.
Smak
Jeg syntes den smakte litt rart. Ikke vondt, bare rart. Etter noen flere slurker syntes jeg det smakte fruktig og salt. Helt konkret fikk jeg bringebærdrops. Litt sur.
Avslut
Ettersmaken ble veldig annerledes enn smaken. Fortsatt salt. Men så kom det Fox (sitron-utgaven) og karamell. Litt tørr og eikete på slutten.
Beskrivning / Sammanfattning
Ikke akkurat en velbalansert whisky for meg, men den var likevel ganske jevn, ikke noen store hopp og sprett, liksom.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
Ordna 
 
Putte Skrivet av Putte
april 06, 2015
Intressant tastenote Tone.

Jag har inte lagt ut mina noter på denna men borde nog försöka göra det. Tror inte vi är helt överens om denna dock :-) Men som alltid så är ju smaken olika och det är ju tur att det är så för annars skulle vi nördar inte ha ngt att prata om ha ha...

Cragganmore 17 har för mig varit en ganska lång resa och jag har redan druckit upp en flaska. Jag tycker den är oerhört komplex och kräver tid och framför allt tålamod innan man får något tillbaka. Den behöver lite tid i glaset till att börja med sedan kan man vattna men då väldigt försiktigt då det händer mycket på vägen ner i procent. Samtidigt förstår jag vad du menar då jag låtit en del vänner prova den och som inte heller gillat den till en början.
Som svar på tidigare kommentar

TES13 Skrivet av TES13
april 07, 2015
Jeg ser frem til å lese dine smaksnotater på Cragganmoren, Patrik! Det er spennende når vi har ulik oppfatning om samme whisky. Jeg tenker at vi hadde så god tid på smakingen hos dere at whiskyen fikk luftet seg tilstrekkelig. Men som jeg skriver, er Cragganmore et destilleri som er litt utfordrende for meg. Det betyr imidlertid ikke at jeg gir opp! Jeg gir gjerne 17-åringen et nytt forsøk om du spanderer en gang ;-)
2 Resultat - Visar 1 - 2  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se