Recensionens detaljer

 
Talisker Dark Storm
Whisky
Poäng 
 
85
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Bättre sent än aldrig.
Jag har en längre tid hoppat över Dark Storm i skåpet när jag letat efter whiskies att skriva om. Jag vet egentligen inte varför då jag gillar Talisker. Det har bara blivit så helt enkelt. Nåväl, bättre sent än aldrig. Dags att lukta och smaka sig igenom destilleriets tax free utgåva.

Dark Storm sägs vara den rökigaste whisky som Isle of Skye destilleriet har producerat. Det är en icke åldersbestämd single malt, en sk. NAS utgåva. Den har lagrats ett antal år i kraftigt kolade ekfat som skall ge extra skjuts och tyngd åt dofter och smaker. Dark Storm buteljeras vid 45,8% alkoholstyrka, men jag hittar ingen info om den är färgad eller kylfiltrerad.
Doft
Inledningsvis ett litet spritigt intryck, men det lugnar ned sig efter en halvtimme i glaset. Tjära, havssälta och rök är dom första dofter jag registrerar. Det luktar mysigt och jag kommer att tänka på torvrökig Islaywhisky. Några droppar vatten öppnar upp och jag känner dofter av citrus, gröna äpplen, vanilj och peppar. Jag hittar även en litet jordig ton och ett inslag som av hallonsylt. En väldoftande och intressant doftpalett. Snyggt jobbat Talisker!
Smak
En fint inslag av chilipeppar tillsammans med havssalt tjärrök eller torvrök. Vidare känner jag lakrits, malt, en sötma som påminner mig om sherrysötma och karamell. Ektoner tittar fram och bakom dom vinkar vanilj, hallon och en kryddpåse. Det jag saknar är fyllighet och krämighet. Det blir lite tunt och jag misstänker att whiskyn är ung.
Avslut
Avslutet är medellångt, men det stannar av ganska tvärt. Kvar i munnen känns smaker av chilipeppar, vanilj, malt, ett nötigt inslag och torvrök.
Beskrivning / Sammanfattning
Talisker har med Dark Storm tagit fram en intressant utgåva där doftpaletten står ut med sina fina dofter och komplexitet. Smakmässigt når den inte riktigt upp i samma klass då den är lite tunn. Jag misstänker att whiskyn är ung. Om jag jämför den mot en annan NAS utgåva - Ardbeg Uigeadail, så är Uigeadail både fylligare och krämigare. I varje fall min flaska Uigeadail som jag köpte i början av 2014. Trots det så är Dark Storm ändå en välsmakande single malt och Talisker förtjänar beröm för att ha tagit fram en utgåva som är både lättdrucken och har attityd.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se