Recensionens detaljer

 
Glenlivet Nadurra
Whisky
Poäng 
 
87
Näsa 
 
23
Smak 
 
21
Avslut 
 
21
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Glenlivet Nadurra 16 år - men inte länge till.

Glenlivet tillhör ju de klassiska märkena av whisky sedan lång tid tillbaka. Har också för mig att Glenlivet är den Single Maltwhisky som är mest såld i Skottland och i USA eller var åtminstone för några år sedan då källan har några år på nacken. Det ändrar sig ju snabbt i den här branschen.

Personliga favoriten när det gäller Glenlivet är Nadurra som är 16 år, lagrad på amerikanska ekfat och har alltid varit konsekvent och stabil i sin produktion. Variationen mellan batcher är väldigt liten om ens existerande när det gäller Nadurra (som betyder naturlig på Gaeliska). Fram till nu åtminstone, kommenterar i slutet anledningen till detta.

Batchen som jag beskriver är 0814D och ligger på 55.7% alkohol. Det varierar något mellan batcherna men brukar som regel ligga i denna regionen. Har testat ganska många och de är som sagt väldigt konsekventa i sin smakprofil.
Doft
Söt vanilj, tänker vanlijsocker vilket är typiskt för amerikansk ek. Citronkola, den där med gult papper runt som man hittar i lösviktsgodiset. Här finns också krämig malt, Digestivekex och muskot på burk (inte så kraftfullt som en nyriven nöt). Citrus finns med i doften både kylda citroner och grapefrukt.
Smak
Den anländer med vaniljen främst, shit vilket bett, sötman breder ut sig på tungan. Efter att rullat runt den i gommen kommer den bitter-syrliga citronen fram, rivet citronskal med det vita kvar på skalet. Maltsocker, mineral och grönt krispigt äpple.
Avslut
Avslutet handlar om citronskal igen, nymald svartpeppar och grapefrukt, inte mycket sötma kvar nu men ekot från vaniljen är tydligt, mycket tydligt.
Beskrivning / Sammanfattning
Detta är en väldigt lätt whisky att älska. Den är komplex och samtidigt så tillgänglig. Priset på denna ligger på 499 kronor på systembolaget vilket är fantastiskt bra. Så bra att den är slut hos leverantör i skrivande stund.

Vad betyder åldersangivelsen?
Det finns bara ett problem, från och med 2015 behöver den inte vara 16 år längre. Glenlivet har hoppat på NAS tåget. Det vill säga No-Age Statement. Visst blir inte whisky bättre med åldern per automatik och visst finns det väldigt bra whisky utan åldersangivelse. Som exempel kan nämnas Aberlours sherrylagrade A'bunadh (som betyder originalet på Gaeliska). Precis som med Nadurra släpps A'bunadh i olika batcher. Båda är väldigt bra på olika sidor av smakspektrat, det som skiljer är däremot att batchvariationen i A'bunadh är ganska avsevärd. Många är riktigt bra och andra håller inte alls samma kvalitet. Nadurra håller en konsekvent kvalitet och man kan lätt köpa vilken Nadurra 16 som helst utan att titta på specifika batchnummer. Det skulle jag aldrig göra med A'bunadh, här måste jag först titta i olika databaser, whiskyforum etc för att se bedömningen innan jag överväger att köpa den. Detsamma kommer att gälla Nadurra. Utan åldersangivelse kommer variationen att bli större då den ingående whiskyn i de olika batcherna sannolikt kommer att vara olika gamla. Det är dock bara mina spekulationer och om det är sant eller ej återstår att se.

(Poängintervall 86-89)

Cheers!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se