Recensionens detaljer

(Updated: juli 29, 2015)
Poäng 
 
88

Whisky

Tastenote titel
Compass box med John Glaser i spetsen har alltid haft en speciell plats i mitt whiskyhjärta. Allt sedan det första mötet med Flaming heart har jag varit fast. Det är ofta brillianta och mycket väl komponerade blended malts.
Beskrivning / Sammanfattning
Doften avslöjar verkligen sina ursprung och det är framför allt två av dem som får extra mycket plats. Clynelishen med sin vaxigt kryddiga ton och Caol ila med sin lägereldsrök. Det är mycket finstämt och välbalanserat. Jag går i spinn av dessa dofter som så ofta tyder på bourbonlagringar. Vanilj och marmelad blandas upp med vitpeppar och bivax. Fantastisk nos.

Smaken är också den i samma liga och bjuder upp till dans i gommen utan att för den sakens skull bjuda på något hallalujah moment. stabil, god men kanske lite för snäll. Måste tillägga att jag gillar denna typen av profil. Lätt något maltsöt rök med en hel del vanilj, peppar samt frukt. Det är en fin fin gom utan att ge det där lilla extra.

Avslutet är ngt kort och skulle säkert levererat på ett annat sätt vid full fat styrka. Men det är en bra everyday dram som levererar god maltstund varje gång. En all occasions whisky helt enkelt. jag vill gärna rekomendera denna whisky men tyvärr så har den landat lite väl högt i pris på de svenska Systembolaget och de dryga 1200 riksdalerna den tingar där är väl mycket. Men det går att hitta den för runt 85-95€ runt om i Europa och då är det faktiskt en remomendation om man skulle snubbla över en Lost blend.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se