Recensionens detaljer

Poäng 
 
85
Näsa 
 
21
Smak 
 
22
Avslut 
 
21
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Förra helgen testade jag finska Teerenpelis sherrylagrade utgåva Kaski, en whisky som imponerade en hel del på mig. Nu har turen kommit till destilleriets portvinslagrade singelmalt som fick priset "Best Scandinavian Whisky" vid Helsingfors Whisky Festival 2015.

Distiller's Choice Portwood Finish är först lagrad på fd. bourbonfat och sedan slutlagrad på portvinsfat. 1174 flaskor buteljerades vid 43% alkoholstyrka och dom säljs på Tallink Silja Line, samt Teerenpeli och Taivaanranta restaurangerna i Finland. Enligt Clydesdales hemsida kan även restauranger i Sverige beställa Portwood finish och vill du ha en egen butelj kan du prova att beställa via privatimport. Portwood finish är inte kylfiltrerad eller färgad med sockerkulör.
Doft
En mjuk ton av vanilj letar sig fram till min näsa tillsammans med en fin portvinsdoft. Eken håller sig framme alldeles lagom mycket och det gör även en väldoftande kryddblandning ihop med viss fruktighet. En välbalanserad men ganska diskret nos jämfört med sherrylagrade Kaski.
Smak
Precis som i fallet med Kaski, överraskar även Portwood Finish med mer kraft i smakerna än vad nosen antyder. Kryddpåsen inkl peppar grabbar tag i resten av smakpaletten och marscherar bestämt runt i munnen. Där finns både en fin vinös sötma som fungerar riktigt bra tillsammans med bourbonlagringen och välavstämda, kryddiga ektoner.
Avslut
Ett gott avslut innehållande bl.a uttorkande ek, fruktig vinsötma och något som påminner mig om lakritsrot. Eftersmaken är medellång, men eken och lakritsroten dröjer sig kvar extra länge.
Beskrivning / Sammanfattning
Mitt andra möte med Teerenpeli och även denna gång blir jag imponerad av hantverksskickligheten. Portwood Finish är något mer diskret i nosen än Kaski, men känns bättre balanserad. Ena dagen tyckte jag att Kaski var något bättre än Portwood Finish, för att tycka tvärtom dagen därpå. Hur som helst så pratar vi om en både intressant och välsmakande singelmalt som förtjänar allt beröm den fått. Heja Finland!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
Magnus Hillman Skrivet av Magnus Hillman
augusti 04, 2015
Har aldrig testat finsk malt men nu känner jag att det är hög tid! Tack för bra notes Stefan (y)!
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se