Recensionens detaljer

Poäng 
 
88
Näsa 
 
22
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Fina höglandsdestilleriet Glengoyne har en rad riktigt bra buteljeringar som tex. The Teapot dram, 21-åringen, 18-åringen och kanske även Cask Strength batch 001, som jag nu har i glaset. Låt oss se vad denna sherrylagrade singelmalt på 58,7% har att erbjuda.
Doft
Alkoholen känns i näshåren, men på ett bra sätt. Mörka dofter av russin och plommon tillsammans med röda äpplen, apelsinskal och jordgubbssylt. Svartpeppar dyker upp ihop med gräddkola, vanilj och sherry. En riktigt god doftpalett med både mjukhet och kraft.
Några droppar vatten rekommenderas, som mjukar upp och plockar fram fler dofter/smaker.
Smak
En fin oljighet på tungan. Mjölkchoklad, sherry, russin, kryddor inkl en rejäl dos svartpeppar. Gillas! Vidare dansar smaker av marsipan, russin, äpplen och päron runt i min mun och får mig på gott humör. Även malt och eksmaker presenterar sig.
Avslut
Ett gott och värmande avslut med fruktig sherrysötma och kryddiga ektoner. Även uttorkande malttoner och svartpeppar stannar kvar i munnen.
Beskrivning / Sammanfattning
Cask Strength batch 001 är en imponerande whisky från Glengoyne. Den är både mjuk och kraftfull på samma gång, och har en komplex nos och smakpalett. Rekommenderas varmt.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se