Recensionens detaljer

 
Highland Park 25
Whisky
Poäng 
 
91
Näsa 
 
23
Smak 
 
22
Avslut 
 
23
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Dags att titta närmare på en maffig buteljering från Orkneyöarnas stolthet Highland Park!
Ända sedan jag testade destilleriets fina 18-åring för ca ett år sedan har jag varit intresserad av att prova fler utgåvor, men det har alltid dykt upp andra whiskies som fått gå före i kön.

Highland Park 25 Year Old lagras på en blandning av fd. sherry och bourbonfat. HP's ålderman buteljeras vid 45,7% alkoholstyrka och är inte färgad eller kylfiltrerad. Tyvärr har priset på denna 25-åring sprungit iväg något alldeles våldsamt. För ett år sedan kostade en 70 centiliters flaska 2199 kr på Systembolaget, idag får man punga ut med svidande 3495 riksdaler!
Doft
Först och främst. HP 25 YO behöver både två droppar vatten och rejält med tid i glaset för att blomma ut. Minst 45 min, men gärna längre ändå. Komplexa och mjuka dofter av ljunghonung, farinsocker, nötter, ljuvliga ektoner och sherrysötma. Vi bjuds på en mäktig doftpalett som får en att slappna av och gå på upptäcksfärd bland alla godsaker som dyker upp. Choklad och vanilj tittar fram, det gör även mogna körsbär, kanel och ett rökigt inslag.
Smak
Första sippen ger en fin oljighet i munnen. Mogna ektoner visar sig sedan med tillhörande kryddor, choklad, vanilj, en mörk fruktkompott, ljunghonung och Orkneytorven. Balansen och djupet i denna singelmalt imponerar en hel del, inget har lämnats åt slumpen.
Avslut
Ett långt avslut med goda inslag av bl.a kryddig ek, vanilj, sherry, körsbär, rök och choklad. Avslutet är mjukt och mäktigt där eken får mig att himla med ögonen.
Beskrivning / Sammanfattning
Ja jäklar vilken dram Highland Park 25 Year Old är! Balansen och djupet får i varje fall mig att stanna upp och ge mig hän åt alla mogna dofter och smaker som tar en självklar plats i munnen och näsan. Visst är HP's 18-åring bra, men här snackar vi singelmalt på en helt annan nivå.
Är den då värd 3495 kronor? För vissa är den säkert det och jag förstår dom faktiskt efter att under två dagar ha njutit av samplet som jag hade i min ägo. Du är redan saknad min vän!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se