Recensionens detaljer

Poäng 
 
90
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Tolvårig Lagavulin vid fatstyrka. Såklart att man har stora förväntningar på detta.
Som en del av Diageo´s Special Release återkommer denna Lagavulin årligen även om de flesta andra i samma serie varierar i ålder eller form. Av två anledningar är denna min favorit i det årliga släppet.
1. Det är den mest prisvärda av dem alla (869 kr kostade den i år)
2. Den är väldigt konsekvent i sin kvalitet, man får med andra ord vad man väntar sig. Om något blir den nästan bättre och bättre för varje år.
Doft
Honungssötma mixas med riktigt tung rök. Bordssalt och vaniljsocker blandas med houngsmelon och ingrid Marie juläpplen. Här finns också en uttalad jordighet, lite drivgas från en sprayburk och råa grönsaker. Hmmm, jag tänker stjälkselleri här.
Smak
Den anländer med kraft och väldigt stabilt (dvs ungefär som man väntar sig från doften) med hög komplexitet (svårt att sätta fingrarna på vad som är vad?), torvrök, saltlakrits och vanilj. Efter ett antal sekunder på tungan utvecklas vaniljen mot marshmallows eller Ahlgrens bilar, fortfarande väldigt nedtryckt av torvröken, mer lakrits, citrongräs och äpplena kommer tillbaka också.
Avslut
Avslutet är kraftfullt med tung torvrök, vitpeppar, selleri och citrongräs. En långsamt avtagande florsocker-sötma hinner ikapp torvröken som sedan ligger kvar i svalget i evigheter.

Beskrivning / Sammanfattning
Detta är otroligt bra. Jag kan i princip garantera att även nästa års släpp kommer att bli lika bra så när den dyker upp (förmodligen i början av december 2016) så var snabb med att hämta hem ett ex om ekonomin tillåter. Det är en bra investering om inget annat.

(Poängintervall 88-92)
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se