Recensionens detaljer

 
Big Peat X-mas 2011
Whisky
Poäng 
 
85
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
20
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Sedan 2011 släpps årligen en fatstyrkeversion av Big Peat från Douglas Laing precis lagom till att julhandeln drar igång. Det som är konsekvent med samtliga släpp så långt är ett långt, rökigt, intensivt avslut som följs av ett alkoholstint nyp av ung kornsprit som precis brutit sig fri från övriga smaker när whiskyn rinner ner i svalget. Förövrigt finns en mycket underhållande variation om man har möjligheten att testa samtliga släpp sida vid sida.

Det första släppet var utan tvekan det bästa, därefter tappade den lite i mitt tycke och har sedan några år planat ut kvalitetsmässigt men är ändå en mycket intressant produkt som ses fram emot årligen. Priset har senast landat på en knappt 600 kronor vilket för anses vara rimligt för ung whisky med fatstyrka och bra ingående maltwhisky som Ardbeg, Caol Ila, Bowmore och Port Ellen. Och även om Douglas Laing idag är ägare av de flesta återstående Port Ellen faten i världen är det nog en försumbar del som blandats i Big Peat (med tanke på dess ungdomliga karaktär). Så med all ärlighet är det väl egentligen en blend med tre ingående maltwhisky och i de senaste släppen är jag personligen övertygad om att det framförallt är en hel del ung Caol Ila.

När man har möjligheten att jämföra dem sida vid sida några gånger är det såklart extra kul att undersöka och därför har jag tagit mig friheten att också referera till tidigare och senare släpp i smaknoterna. Man ska dock ha i åtanke att när man dricker fem stycken kraftfulla och rökiga whisky sida vid sida är det helt omöjligt att undvika att de interfererar med varandra. Smaker som man uppfattar då behöver inte framträda när man dricker dem enskilt.

Den första versionen som släpptes 2011,
Doft
Torvrök såklart, det riktigt blastar på och döljer nästan det andra roliga som finns i whiskyn, som saltlakrits (ammoniumklorid), gräs, lite bränt gräs faktiskt. Skitig och jordig våt mineral samt peppar och citrus. Med en avsevärd mängd vatten i framträder citrusen mer som limejuice, citrongräs och syrligt godis.
Smak
Whiskyn anländer ganska bittert på tungan men intensiv fyllig rök. Efter några sekunder på tungan utvecklas smakerna och Ardbeg-tjära, lakrits, salt och peppar backar upp torvröken. Whiskyn är krämig och här framträder dessutom ungdomligheten för första gången med lätta citrus-/tequilatoner. Med vatten kommer mer lakrits fram till ytan och peppar flyttar tillbaka men hänger tydligare med i avslutet nu.
Avslut
Avslutet handlar förövrigt mest om torvrök och mineral samt new make. Den aromatiska pepparn blir tydligare med vatten och ger en härligt värmande effekt i vintermörkret
Beskrivning / Sammanfattning
Har druckit fem släpp av Big Peat X-mas edition 2011-2015 parallellt och detta är den bästa av dem utan tvekan. Lite mer Ardbegprofil tycker jag personligen i detta första släpp, om än väldigt ung sådan. De senare släppen har mer Caol Ila profil i avslutet och även om jag gillar Caol Ila precis lika mycket som Ardbeg så når de senare släppen inte riktigt upp till detta första släpp. Det finns en fyllighet i 2011 års x-mas släpp som man tyvärr inte konsekvent kunnat hålla.

Poängintervall 83-88.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se