Recensionens detaljer

Poäng 
 
86
Näsa 
 
23
Smak 
 
22
Avslut 
 
20
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Glenlivet är ju något av det mest klassiska man stöter på inom whiskyvärlden. Glenlivets Nadurra som 16 åring på bourbonfat var ju dessutom mångas absoluta favorit när det kom till fatstark whisky av mycket hög kvalitet. Eftersom alla nu vet att äldre whisky börjar bli en bristvara gäller det att hitta andra kioskvältare som kan dra kunder till butikerna för gammal klassisk whisky. Nadurra-portfolion fick då utökas med några kandidater till, lagrade på aktiva fat (virgin oak eller Oloroso) samt fat som tidigare innehåll rökt whisky. Av någon anledning verkar alla vilja ha tunga sherrybomber och dessutom rökbomber i sina portfolio numera, oavsett den klassiska karaktären av destilleriet, vad tycker man om det? Tja, ja lämnar det osagt. Men eftersom jag förknippar Nadurra med hög kvalitet måste man ju testa sig igenom detta också.
Doft
Sötman är tydlig med russin och röda äpplen. Här finns också tydlig maltkaraktär och kryddig stark kanel, svartpeppar och pomeransskal. Tic Tac eller PEZ apelsingodis. Apelsintonerna och peppar flyttar fram när vatten adderas till. Det blir också tydligare med gula stora sultanrussin, eller är det torkad aprikos? Ja, det är nog båda faktiskt.
Smak
Här finns en liten rökighet, inte torvrök men lite bränt trä snarare, när whiskyn anländer i gommen. Den är ruskigt kraftfull med över 60% alkohol, det ger en bitter syrlighet, citronjuice maltsocker, mineral och bordssalt långt fram på tungan. Den är utan tvekan oljig i sin konsistens vilket bara ökar efter ytterligare några sekunder i munnen. Kryddorna utvecklas också med oljigheten och peppar och muskot blir väldigt tydligt samtidigt som den ganska begränsade sötman kryper tillbaka. Överhuvudtaget är den inte alls lika söt i smaken som man kan få för sig i doften. Här kommer också fram mer kryddor men de är inte lika lätt identifierade längre. Med vatten (och den tål en hel del) kommer faktiskt sötman fram igen och trycker tillbaka kryddorna med undantag av svartpeppar.
Avslut
Kryddorna fortsätter in i avslutet med muskot och lite bitter ek, apelsintonerna kommer fram igen men endast torkade pomeransskal nu. Russin och katrinplommon finns också i detta medellånga avslut som både är varmt och behagligt. Känns som en bra julwhisky faktiskt med denna smakprofilen.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag var inte speciellt imponerad när jag smakade Oloroso Nadurra de första gångerna men efter att ha testat denna blint är jag av en annan uppfattning. Jag var faktiskt övertygad om att detta var en 10-12 årig Glen Garoich på sherryfat. Det är fullt möjligt att det förklaras enkelt med att det finns en batch variation vilket är vanligt i whisky utan åldersangivelse, A’bunadh är ett bra exempel på detta. Denna variation fanns inte överhuvudtaget i den 16-åriga Nadurran som var hur jämn och konsekvent som helst. Det kan ju också förklaras med vad man har ätit, hur man sovit, i vilket sällskap etc som upplevelsen följer men hursomhelst som imponerade denna.

Definitivt köpläge med tanke på att den ligger på under femhundringen och har funnits på systembolaget sedan nov 2015.

Poängintervall 85-88
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se