Recensionens detaljer

Poäng 
 
82
Näsa 
 
22
Smak 
 
20
Avslut 
 
19
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
KOVAL startade 2008, och är det första destilleriet i Chicago sedan mitten på 1800-talet. Med stort fokus på småskalig och hantverksmässig produktion destillerar de både whiskey och gin med olika råvaror i grunden. Detta året (2016) presenterade de ett samarbete med andra hantverksmässiga dryckestillverkare som ska resultera i tre nya produkter i limiterad utgåva. Först ut var samarbetet med Danska mikrobryggeriet Mikkeller som stod för produkten som skulle destilleras. En ganska tung stout lade grunden med Mikkellers mältning med innehåll av chokladmalt vilket destillerades av KOVAL och släpptes begränsat i Chicago och på några ställen i Danmark. Resultatet då?
Doft
Sött och angenämt, melass och rom-lika toner i denna, majs utan tvekan, söt majs och bananbröd. Jag känner också tropiska frukter, ananas och apelsin, som apelsiner dofter när de legat framme i rumstemperatur och blivit så gamla att de inte längre bör ätas. Åtminstone inte för den friska smakens skull. Men här finns också lite jordgubbar och något som påminner mig om lim, kan dock inte sätta vilket lim det handlar om idag.
Smak
Den anländer med både sötma och lätt syrlighet, skulle gissa på majs här men sannolikt inte med Mikkellers mältning, den är stadig och håller sig konsekvent in i den svaga utvecklingen, vilken nästan uteblir. Kanske det kan komma lite mer citrus, den gamla apelsinen och lite mjuk peppar.
Avslut
Avslutet är ganska kort och här finns både råg och majs i smaktonerna, nästan lite smöriga popcorn faktiskt.
Beskrivning / Sammanfattning
Tja, kul idé och väldigt intressant whiskey. Jag testade den blint med ett sample från Lars Cederbro och trodde det var en något obskyr rye-whiskey men så var ju inte fallet. Rolig att testa, går inte längre att köpa och det gör mig absolut ingenting när det finns så mycket annat att dricka.

poängintervall 81-84
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se