Recensionens detaljer

 
Bunnahabhain 18 year old
Whisky
Poäng 
 
90
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
22
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Skotska ön Islay är mest känd för sina kraftigt torvrökiga whiskies av producenter som tex. Bowmore, Ardbeg, Bruichladdich, Laphroaig, Kilchoman, Caol Ila och Lagavulin. Och så har vi då Bunnahabhain som bl.a. tillverkar denna 18-åring med betydligt mindre torvrök. Inte konstigt kanske att man är öns doldis. Det var just detta som gjorde mig nyfiken på Bunna.

Bunnahabhain 18 yo är lagrad i både före detta sherry och bourbon fat. Man har dessutom glädjande nog övergett både kylfiltrering och sockerkulör, plus att man dragit upp alkoholstyrkan till 46,3 procent mot tidigare 43 procent. En mer naturlig whisky alltså.
Doft
Direkt upphälld i glaset möts jag av en ganska spritig doft, men en halvtimme senare med några droppar vatten i har det hänt saker. Mjuka fina toner av choklad och gräddkola är det första jag känner, men även röda bär och en mycket angenäm doft av läder.
Smak
Sherry, goda kryddor, choklad och läder till att börja med. Detta är en komplex och mycket välkomponerad whisky som får mig på bästa humör! Den finns även en väl avägd fruktighet, sälta, sötma och nötighet (mandlar?) som passar så väl, så väl.
Avslut
Det hela avslutas på ett mycket välsmakande sätt med kryddighet, frukt och lite rök som dröjer sig kvar i munnen. Mycket trevligt!
Beskrivning / Sammanfattning
Besök min whiskysida; PN's Whisky på facebook. Tasting notes, nyheter och annat kul från whiskyns underbara värld.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

5 Resultat - Visar 1 - 5  
 
Ordna 
 
WhiskyBenke Skrivet av WhiskyBenke
december 25, 2014
Bra tastenote, Stefan! Måste säga att jag blir nyfiken på denna. Har själv druckit massvis med bunna, men konstigt nog aldrig en O.B av dem :)
Som svar på tidigare kommentar

Stefan PN Skrivet av Stefan PN
december 26, 2014
Tack så mycket! För mig är det faktiskt tvärtom, men jag hoppas kunna prova några av oberoende buteljerare framöver. Trevlig fortsättning!
Putte Skrivet av Putte
december 27, 2014
Jag får knäppa upp den jag har hör jag. Bennie du kan få sample av mig när det sker :-)
Rolle Skrivet av Rolle
december 28, 2014
Tack för en bra note Stefan.
Har provat en del Bunna genom åren och det har blivit en av mina absoluta favoriter.
Dock aldrig 18 åringen ännu, men det skall vi givetvis lösa inom kort :)
TES13 Skrivet av TES13
januari 04, 2015
Enig med deg, Stefan! En veldig god whisky :-) Jeg har landet et par poeng over deg ;-)
5 Resultat - Visar 1 - 5  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se