Recensionens detaljer

 
Box The Explorer
Whisky
(Updated: maj 27, 2015)
Poäng 
 
85
Näsa 
 
22
Smak 
 
21
Avslut 
 
20
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
BOX The Explorer....en "lill gammal" grabb med stor ryggsäck!

Detta är den tredje utgåvan i deras serie Early Days Collection.

Detta är den första whisky som vi tre i TasteNote har recenserat på var sitt håll. För att inte bli färgar av dels mina kollegor på TasteNote, eller någon av de andra sex bloggare som fick möjligheten att åka upp till BOX på en förhandsprovning av denna utgåva, har jag inte läst någon recension innan jag gjorde min egen.

Doft
Direkt upphälld i glaset fylls närliggande områden av en påtaglig maltsötma.
En brödig och söt doft ungefär som när man gräddar ett bröd i sin jästa och söta nyans. Vi låter den stå till sig ett tag…..nu har maltigheten backat och det osar rök av brända och kolade toner från trä. Maltsötman finns kvar men ligger mer som en bas och adderar djup till de något mer högfrekventa och kryddiga tonern av vitpeppar, ingefära och trä flis. Mitt emellan kryddiga toppar och röken finner vi örter av olika slag tillsammans med frisk lime. Med tiden växer sig vanilj och pärontoner fram tillsammans med nötig mandel vilket är välkommet för att inte de friska ek tonerna skall få för stort spelrum. En intressant doft som pulserar liv och karaktär och där du blir belönad ju längre du låter den andas i glaset.
Smak
Medelfyllig munkänsla och initialt söt med maltig kärna.
Här hoppar eken upp några snäpp och blir något mer kryddig av ingefära.
Även röken bröstar upp sig och spelar en tydlig roll i munhålan.
Lätta beska toner likt känslan när du tuggar på vindruvskärnor.
Fortsatt frisk av ek och örter med en lätt känsla av kolsyra.
Avslut
Lång eftersmak med lätt kropp. Fortsatt lätt beska av ek (eller känslan av vindruvskärnor) viss sälta och citrus. Röken består i lite mindre skala än i smak och i botten en svagare nyans av vanilj. Klingar ut en lätt gräddig ton av ek, lätt sälta och aska.
Beskrivning / Sammanfattning
En relativt komplex näsa och den delen i resan som tilltalade mig mest.
Man kan känna att detta är en ung whisky men på det hela möts vi ändå av en ganska ”lill gammal” grabb som ändå har en hel del kompetent material i väskan.
I smaken och eftersmaken kunde vi däremot känna ynglingens närvaro mer
med friska tydliga ek toner och grynigheten från det krossade kornet. Jag föredrog denna utan vatten då jag tyckte att de friska och kryddiga topparna fick för stort spelrum. Hade önskat lite mer fyllighet i smak men på det hela en kompetent och bra whisky i stor upplaga och där Roger fått till något riktigt bra med tanke på den ringa ålder de faten han har att jobba med.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se