Recensionens detaljer

 
Ardbeg Perpetuum
Whisky
Poäng 
 
80
Näsa 
 
20
Smak 
 
20
Avslut 
 
21
Balans 
 
19

Whisky

Tastenote titel
2015 år Feis Ile släpp från Ardberg tog mig inte direkt ut på några segertåg.....
Doft
En citrus beklädd, fenolisk och medicinal inledning med tydliga ekfats toner.
En mycket frisk och toppig doft med örter av olika slag, mentol och stundtals sveper Dijon senap förbi i sin fräna ton.
Den känns mycket ung och påminner mer om det rökta mältade kornet i handen än någon dito som legat till sig på fat under en längre tid. Detta behöver ju nödvändigtvis inte betyda att det är dåligt, men jag hade en liten diskussion med en kollega (Stefan PN) och vi var rörande överens om att den sakna botten och fyllighet.
Whiskyn ligger tyvärr enbart och pyr på de högre registren och det blir både spretigt, platt och påträngande. Efter en längre tid i glaset utvecklas tydliga inslag av viol pastill som ligger som en hinna vid sidan om glaskanten.
Smak
Där doften viskade om att jag förmodligen skulle få en vattning upplevelse, fick vi som tur är fel.
Medelfyllig och rund inledning med betydligt större sötma och mer aska.
Dock tar detta över och vi saknar dimensioner från ekfatets kryddigheter. Lätta ört inslag tillsammans med malten består men primärt blir det en ”tvålig” upplevelse med artificiella smakinslag mer än något som utvecklats naturligt i fatet….
Avslut
Lätt kropp och medellång till lång eftersmak med fortsatt sötma och maltighet.
Ebbar ut i lätt ek beska tillsammans med lakrits, sälta, örter och aska i en söt piruett.
Beskrivning / Sammanfattning
En spretig och ointressant upplevelse för undertecknad. Doft och smak skilde en hel del och i detta fall var det inte direkt till någons fördel. Tyvärr får jag anse detta som Ardbeg´s mindre lyckade släpp men som sagt….det är jag
och kanske inte du.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se