Recensionens detaljer

Poäng 
 
85
Näsa 
 
22
Smak 
 
20
Avslut 
 
22
Balans 
 
21

Whisky

Tastenote titel
Testade årets Cairdeas släpp parallellt med den nya 15 åringen som också släpptes 200 års firandet och den 23 åriga vintage Laffen från 1989. Var det till Cairdeas fördel?

Hmmm låt mig se...
Doft
Medicinal torvrök, som en rökt hostmedicin med lakritssmak (Quilla simplex, som faktiskt innehåller hela 6% etanol och är därför i styrka med starköl. Det skulle morsan vetat när man fick den som barn). Här finns också tydliga inslag av krämig vanilj, nästan vaniljglass faktiskt, söt lemoncurd och en örtighet som blir tydligare och tydligare ju längre glaset för stå. tror det är koriander och basilika som jag associerar det mest med. Kanske grönt te också som Rolle förslår? Ja jag köper det.
Smak
Den anländer på tungan med en balanserad syrlig-besk käftsmäll, kraftfull torvrök och den är väldigt sotig. Under tiden som den utvecklas på tungan kommer det fram lite salt mineral, och här kommer också Quilla Simplex hostmedicinen fram igen med sitt sötningsmedel men inte alls lika tilltalande sötma som i doften. Under tiden den rullas runt i gommen tycker jag mig känna att smakerna disintegrerar, dvs spritigheten lämnar smakerna att flyta ovanpå och upplevelsen av destillatet eller kornspriten blir tydlig.
Avslut
Avslutet är lika kraftfullt som åskvädret som dundrar på utanför denna augustiinatt. Nymald svartpeppar och tung torvrök inleder svansen som mynnar ut i citronskal (med det vita bittra kvar) på sidorna av tungan och beskan balanserar faktiskt röken riktigt bra. Var finns sötman? Jag hittar den inte tydligt här.
Beskrivning / Sammanfattning
Trots att Cairdeas är en hyfsad produkt kunde den inte alls mäta sig med de andra två vilket påverkar mitt omdöme om den. I skrivande stund har den medelpoäng på 88.80 med 92 omdömen på Whiskybase och nej, så bra blir den nog aldrig i min gom trots att det faktiskt är en bra whisky.

Jag upplevde inte riktigt samma saker som Rolle gjorde och detta är ju det fantastiska i whiskyvärlden. Det beror säkert delvis på att 15-årigen som jag drack parallellt är mycket sötare än denna varvid min upplevelse av sötma inte alls matchar Rolles.

Hittade inte heller riktigt samma komplexitet i denna vilken fullkomligt drunknade i komplexiteten från 1989:an. Smakerna påverkas ju mycket av det man har till och vad man har ätit eller druckit tidigare vilket delvis förklarar skillnader i olika recensioner.

Tur att jag har mer kvar av Cairdeas så att jag kan testa mot de andra Cairdeas-släppen i ett monstertest av alla Cairdeas längre fram. Och det ska bli kul att se vad ni andra hittar under all torvrök och hostmedicin i detta släpp.

Poängintervall 83-87 (alltså riktigt bra trots allt).

Cheers!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se