Recensionens detaljer

 
Talisker 25 /2014
Whisky
Poäng 
 
91

Whisky

Tastenote titel
Talisker har gjort många legendariska 25:or och någonstans runt 2010 drog de ner på hästkrafterna något och buteljerade på den mer beskedliga 45,8% vilket en hel del fans av Talisker ratade då. Frågan är om det är så illa som det låter!??
Beskrivning / Sammanfattning
D: sälta, hav och kalksten. Vidare ingefära, hasselnötter och ett uns av citrus. Känns väldigt maritim och jag tänker direkt på fiskehamn och fiskebåtar som jag så ofta fick känna doften av i min barndom när jag tillbringade somrarna i träslövsläges fiskehamn. På den tiden den största fiskehamnen i Sverige. det triggar fina minnen och det måste ju vara positivt :-)
Det är oerhört komplex och djup doft som bara öser på ju mer jag doftar.

S: Len som grädde med en fin sälta, vanilj med en lagom rökton i bakgrunden. nyknäckta hasselnötter på jul. Sältan hänger med hela vägen och även om man får fatkänslan i slutet så är det mycket angenämnt och otroligt trevligt i hela sin prakt.

Kanske ändå inte lever upp till vissa av de tidiga fatstarka 25:orna men det är inte alls långt borta. Talisker åldras med stil det vet vi och det är hög vill ha i hyllan faktor även på denna.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se