Recensionens detaljer

 
Bunnahabhain Ceòbanach
Whisky
Poäng 
 
89

Whisky

Tastenote titel
En riktigt rökare från Bunnahabhain.



Beskrivning / Sammanfattning
En av Bunnahabhains senaste i raden av släpp är en riktig rökare som tål att jämföras med sina Islay grannar. PÅ flaskan har man angett intensely peated så förväntningarna på en riktig rökare är höga. Vi har dessutom utsett denna till februari månads most bang for the buck.

Doft: Citrus och sälta med torvrök som lurar i bakgrunden. Efter en stund träder vanilj och lite nötter fram. Det är inte alls någon rökbomb detta utan snarare en härligt sofistikerad whisky med stor karraktär.

Smak: Nu kickar torven in lite mer men mer som en rundad slöja runt den sötma som skapar ett höjt ögonbryn. Här finns vaniljen och även grapefrukt som får tjäna som citrusreferensen. Whiskyn är förvånansvärt stark i sin presentation och även om eken fått ge uttryck för smak så har den ändå inte gett några som helst aviga toner. En mycket balanserad smak och jag skulle må väldigt bra med några av dessa på hyllan.

Avslut: Medellångt med ett kryddigt slut och en ngt mer rökig känsla, som att man andats in röken från en vårbrasa.

Jag var faktiskt lite skeptisk inför denna whiskyn som flörtar med de andra Islay bröderna. Bunna är en av mina stora passioner och då oftast i en orökig presentation. Denna seglar ändå upp som en stor favorit bland de senare släppen från ön med torv som signum.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se