Recensionens detaljer

 
Bruichladdich 2003
Whisky
Poäng 
 
89

Whisky

Tastenote titel
Bruichladdich med extra allt.
Beskrivning / Sammanfattning
Svenska Eldvatten släppte för ett tag sedan en single cask 11 årig Bruichladdich som gick ganska obemärkt förbi alla bloggar och annat. Jag missade den totalt och nu verkar den som bortblåst på Systembolaget. Jag lyckades dock byta till mig en flaska tillslut och lycklig blev jag.

Doft: Pang på rödbetan som man så fint säger. en riktigt creme brulee och vanilj och vit choklad en kraftig smäll men också ganska mycket fräna spritångor. Vi snackar rejält med hästkrafter i denna. Med dryga 61 % under huven så får det flimmerhåren i näsan att böja sig bakåt bara av att glaset närmar sig näsan. Kraftig, mustig och alldeles underbar.

Smak: Ovattnad är den förvånansvärt söt trots sin styrka och den planar ut härligt med vaniljen från eken samt med den lite brända smaken som det bränada sockret uppe på creme bruleen. Det är en riktigt stor smak med mycket fatkarrakär utan att för den saken bli för sträv. Den balanserar skickligt mellan sötma och mer bitiga toner från eken. Med lite vatten kommer sötman ännu mer fram och eken får faktiskt ta ett steg bak för smakerna som får mer utrymme. Jag vattnade ganska rejält utan att den förlorade kraft på något sätt. Imponerande.

Avslut: Långt med mycket av allt. Det är en imponerande dram med allt vad det innebär. Absolut inget för nybörjaren då den bjuder upp till en rejäl berg och dalbana i näsa och gom.

Sammafattningsvis en väl balanserad ung Laddie som nästan beter som en bångstyrig tonåring i sin ilska och attack. Man blir nästan lite exad och förbannad när man dricker denna. Positivt eller negativt låter jag vara osagt men spännande och rolig upplevelse i stora mått.

Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se