Recensionens detaljer

Poäng 
 
91
Näsa 
 
22
Smak 
 
23
Avslut 
 
23
Balans 
 
23

Whisky

Tastenote titel
Islaydestilleriet Bunnahabhain tillhör mina favoriter och när min whiskykollega Patrik på Tastenote frågade mig om jag var intresserad av att testa en 26 år gammal 87:a, blev mitt svar som ni säkert förstår nej. Bá skojja. Naturligtvis svarade jag JA och antagligen även Hell Yes!

Denna specialare med cask nummer 2462, lades på en sherry butt 1987 och buteljerades 26 år senare vid 49,8% av fina oberoende buteljerarna Berry Bros & Rudd. Buteljeringen släpptes exklusivt för Whisky Import Netherlands och har kunnat köpas hos bl.a Whiskysite.
Doft
En härligt mogen, men ändå fräsch nos där grönt äpple är den första doft jag känner. Sedan radas tropiska frukter som tex. melon, ananas och banan upp. Jag hittar även mörkare druvor, honung, röda bär, kanel, sherry, vanilj och mjölkchoklad. Komplext och mycket balanserat.
Smak
En underbar fruktighet och sherrysötma landar i munnen. WOW! Dessa ljuvliga smaker balanseras upp med riktigt fina ekkryddor och häftig pepprighet. Dofterna kommer igen i smakerna, men utöver det så ingår även en välavstämd oljighet och ett vaxliknande inslag.
Avslut
Ett långt, värmande och mycket gott avslut. Ekkryddorna inkl peppar, sprider värme och välmående. Den ljuvliga sherry och exotiska fruktsötman dröjer sig kvar tillsammans med ett diskret inslag av malt. Även vanilj, kanel, choklad och en rökpuff stannar kvar i munnen.
Beskrivning / Sammanfattning
Holy schmoly, vilken buteljering! Bunnahabhain 1987 26 YO bjuder på komplexitet och djup som heter duga, och man kan utan tvekan gå på upptäcksfärd bland alla lager av smaker och dofter. Sherry och fruktsötman är ljuvlig och balanseras upp på ett ypperligt sätt av kryddor, honung, vanilj och choklad. Årets bästa whisky? Vi får väl se, men mycket talar för det.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
Ordna 
 
Magnus Hillman Skrivet av Magnus Hillman
december 20, 2015
Snyggt Stefan! Vissa flaskor önskar man sig mer än andra. Får hålla ögona öppna och se om det blir årets whisky då ;-)
1 Resultat - Visar 1 - 1  
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se