Recensionens detaljer

 
Mackmyra Special 10
Whisky
Poäng 
 
85
Näsa 
 
21
Smak 
 
22
Avslut 
 
20
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
Att blanda kaffe med någon typ av alkohol, brännvin skulle jag tro var vanligast eller konjak om man hade det bättre ställt, var något man gjorde av hälsoskäl. Enligt gammal Nordisk folktro kunde man bli sjuk/tokig om man hörde göken (eller andra vårfåglar) på fastande mage. Detta kunde återställas genom att dricka kaffe med en skvätt alkohol.

Kaffe för göken skulle då förberedas enligt nedan;

"Häll kaffe i halva koppen, använd en sked med böjt skaft och håll bladet i kaffekanten. Häll på brännvin försiktigt så att brännvinet skiktas med kaffet" (http://www.kaffeguide.se/kaffedrinkar/kaffekask/)

Mackmyra Special 10 är slutlagrad på fat som tidigare innehållit whisky kryddat med nyrostade kaffebönor. Längden på slutlagringen vet jag inte. Basen är Mackmyra elegant som lagrats på amerikansk ek i Bodås gruva.

Finns här spår av kaffegök då?
Doft
Vaniljen från den amerikanska eken känns tydligt i doften. Det känns lite som konstgjord bitter, lite skarp vanilj. Den unga kornspriten finns här definitivt. Här finns också bär, svarta vinbär och björnbär, björnbärsmarmelad, lite hö, aromatisk ek,muskot som förstås alltid kommer tillsammans med eken och lite söt citronkola. Hittar inte så mycket kaffe här.
Smak
Den anländer väldigt balanserat med kryddig vanilj, marsansås, muskot igen och här kommer faktiskt lite kaffetoner, Nescafe frystorkade snabbkaffepulver. Mer frukt kommer då den utvecklas på tungan, banan, citrus, lite bakade äpplen och majsig, ekig vanilj. Nästan som whisky som lagrats på ny ek eller till och med lite kryddig bourbon faktiskt. Väldigt svagt dock.
Avslut
Avslutet är ganska kantigt och spretigt, medellångt men även här kommer kaffeinfluenserna in, men också banansmak, banan essence och maltsocker.
Beskrivning / Sammanfattning
Jag tycker detta är den bästa i Mackmyras Special serie men saknar fortfarande en mer integrerad och mogen upplevelse. Några år till på faten hade jag önskat. Vilken whisky det hade blivit om kaffet inte fått så mycket motstånd från den smått råa vaniljen och spritigheten! Applåderar verkligen nytänkandet men jag har känt kraftigare kaffesmak i många whisky som lagrats på sherryfat eller romfat. Då oftast i mer komplex form förstås.

Poängintervall 83-86.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se