Recensionens detaljer

Poäng 
 
88

Whisky

Tastenote titel
Ett helt nytt tilltag från Ben Nevis. Här har man försökt att återskapa en Ben Nevis som Long John Mcdonald skapade för över 130 år sedan (fritt från Clydesdales hemsida). Jag har inte en aning om hur det smakade för 130 år sedan men låt oss bedömma den här och nu 2016.
Beskrivning / Sammanfattning
I nosen initialt mycket sälta, lakrits, torkad frukt och peppar. Ja det har var riktigt häftigt och pang på näsborrarna. Jag får en känsla av att de lyckats med sin mission att återskapa något från förr. Det doftar i alla fall annorlunda. Den pumpar på med söt vanilj, ananas, apelsin och i bakgrunden dyker en svang rök puff upp. Ju mer jag doftar ju mer krämig och fyllig blir den.

Gommen bjuder inte på samma intensitet utan är först ganska len men där finns definitivt sältan, vaniljen och en återhållsam rök. Röken blandar sig med med en mer örtig ton och här vitpeppar. Färgen till trots upplever jag ganska typiska smaker man får från ex. bourbon fat. Skenet kan bedra för doften påminner mer om sherryfatslagring. Självklart kan det handla om en blandning och informationen om buteljen förtäljer inte receptet på faten.

Eftersmaken är den som som faktiskt ger en tydlig bild av att det rör sig om både bourbon och sherry. Den dör med russin, peppar och vanilj. Upplever ett uns av strävhet och medellångt slut

Sammanfattningsvis så är detta en otroligt häftig whisky. Den levererar på alla plan och påminner mig om whisky jag provat som både var betydligt äldre (antar att delar av denna kan vara ganska ung) och framför allt om buteljer buteljerade på 70 och 80 talet. Om man lyckats återskapa något från sent 1800 tal!? Ingen aning men att detta är bra whisky är ett faktum som är svårt att skojja bort. Grattis till Clydesdale som har denna på repertoaren. Släpptes på Systembolaget 1 februari och kostar 798 SEK vilket får anses som prisvärt.
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se