Recensionens detaljer

 
Amrut Spectrum
Whisky
Poäng 
 
90
Näsa 
 
24
Smak 
 
22
Avslut 
 
22
Balans 
 
22

Whisky

Tastenote titel
När jag skrev tasting notes på Amrut - Naarangi i Juli 2015, inledde jag min recension med Monty Pythons klassiska fras "And now for something completely different". Få destillerier är så innovativa som indiska Amrut och Naarangi var ett mycket lyckat fatexperiment med apelsinskal och sherry som fick gotta till sig innan treårig whisky fylldes på för vidare lagring i tre år.

Spectrum är ännu mer "And now for something completely different" Först har malten lagrats i tre år på fd. bourbonfat. Sedan använde man sig av fem olika fat; Ny amerikansk ek, ny fransk ek, ny spansk ek, fd. Pedro Ximenez och fd. Oloroso sherry. Dessa fem plockades i sär och sattes ihop till en tunna som innehöll trästavar från vart och ett av dom fem olika faten. Efter det fyllde man på med den treåriga singelmalten och lagrade i ytterligare tre och ett halvt år. Whiskyn buteljerades sedan vid 50% alkoholstyrka och denna batch 1 gav 1000 flaskor.
Doft
Jösses vilka varma, fylliga och mjuka sherrydopade dofter! Min nos hittar först kanel, russin, fikon och nougat. Sedan dyker inslag av kaffe, ingefära, ett litet stickigt inslag som av klister, apelsin och diverse torkade frukter upp. Det är en härligt komplex och mycket välavstämd doftpalett vi pratar om! Efter ca 30 minuter och två droppar vatten i glaset har det mesta satt sig, och min doftresa går vidare. Ett diskret stråk av gummi tittar fram och även söt kokos. Herre min skapare vilken nos Amrut har skapat, jag vill inte ta näsan från glaset!
Smak
Den sherrydopade doftpaletten kommer igen i smakerna. Vi pratar om stora och söta smaker av farinsocker, kanel, en exotisk fruktkompott och choklad. Det är riktigt häftigt och intressant! Jag gillar även söt rom och hittar en smak från den världen som påminner mig om melass. Vidare ingår vanilj, värmande chili, läder, fina kryddor inkl vitpeppar och blandade nötter.
Avslut
Ett fruktigt värmande och uttorkande avslut, som påminner mycket om smakerna. Kryddorna inkl chili och peppar ökar i intensitet, och sedan ett litet överraskande inslag av ekrökighet. Gillas! Avslutet ger upphov till smackande och njutningsfullt himlande med ögonen.
Beskrivning / Sammanfattning
Jäklar i min lilla låda vilken singelmalt Amrut fått till med Spectrum! Ett mycket lyckat fatexperiment som bjuder på häftiga, men väl fungerande doft och smaksammansättningar. Komplexiteten håller högsta klass - man kan utan vidare gå på en lååång upptäcksfärd i doft och smaklandskapen och det är svårt att tro att denna whisky bara är 6,5 år gammal. Amrut är tillsammans med Kavalan, två imponerande förnyare av whiskybranschen och jag ser redan fram emot nästkommande buteljeringar. Hatten av!
Var denna recensionen till någon hjälp? 

Kommentarer

 
 
Ordna 
 
 
 
 
ornament

Online Whisky People!

Gå med nu, det är gratis!

Om TasteNote.se

TasteNote är en mötesplats för whisky-intresserade. Här kan du träffa nya vänner, läsa om whiskynyheter, hitta olika whisky-evenemang och mässor, läsa de senaste från dryckesindustrin och sist men inte minst skriva och ta del av tastenotes.

Vårt mål och ambition är att erbjuda alla whiskyentusiaster runt om i Norden en plats att samlas kring och dela erfarenheter.

Bli medlem nu!

info@tastenote.se